iV.­22. nagy­nap­ez­a­dátum­katonaságom­történetében,­vége­a­katonaságnak!­Persze nem­úgy,­ahogyan­én­a­leszerelést­annak­idején­elképzeltem.­Mert­arról­bizony­tavaly ilyenkor­még­nem­is­álmodtam,­amikor­az­érettségi­fáradalmait­pihentem,­hogy­egy­év múlva­én­angol­vagy­amerikai­hadifogoly­leszek.­Ma­vasárnap­van,­a­vasárnap­mindig valami­ végzetszerű­ eddigi­ történetemben:­ vasárnap­ indultunk­ Hajmáskérről,­ gross Bornból,­Penkunból,­Egerből­és­most­vasárnap­megyünk­a­hadifogságba.­reggel­kilencre összeállunk­Klein­Klenauban,­az­úton­szemerkélő­eső,­a­szél­csapkodva­fújja­a­fészer tetejére­kitűzött­fehér­lepedőt,­megadásunk­jelét.­Fájó­szívvel­válunk­meg­fegyvereinktől, rakjuk­fel­a­kocsira,­hála­istennek,­csak­céllövésre­és­vadászatra­használtuk.­Minket­nem fogott­el­az­ellenség,­mi­egyszerűen,­tisztjeink­döntése­alapján­besétáltunk,­bemenetel-tünk­a­hadifogságba.­reggel­sorakozó,­azután­megindult­a­szomorú­menet,­elöl­a­tisztek, mellettük­a­hivatalos­tolmács,­utána­mi,­a­csapat,­ropogtatva­a­német­katonakenyeret,­a kétszersültet,­a­Knäckebrotot.

és­talán­itt­a­helye,­hogy­utólag­is­egy­kicsit­elgondolkodjak­a­katonaság­és­a­hadifog- ság­lélektanáról.­a­rövid­katonaság­alatt­megszerzett­élmények­is­világossá­tették­szá- momra,­hogy­a­katonai­kiképzés­célja­az­egyéniség,­az­egyéni­cselekvésre­irányuló­aka- rat,­az­egyéni­gondolkodás­tökéletes­elfojtása­azzal­a­céllal,­hogy­az­egyes­katonából­aka- rat­nélküli­sereg­váljék.­olyan­egységes­tömeggé­kovácsolódjék,­amelynek­egyetlen­aka-rata,­vágya,­hogy­gondolkodás,­mérlegelés,­fenntartás­nélkül­legyen­képes­és­alkalmas bármiféle­parancs­teljesítésére.­a­hadifogságban­ezzel­szemben­arra­törekszenek,­hogy még­ezt­az­egyetlen­akaratot­is­kiirtsák,­teljesen­passzív,­akarat,­egyéniség­nélküli­egyé-neket­alakítsanak­ki,­minden­egyéni­kezdeményezés,­akarat­elfojtása­árán­azért,­hogy­a már­mindenre­alkalmatlan­és­képtelen­tömeg­minél­kisebb­energiával,­akár­egyetlen­szál drótkerítés­ között­ alig­ felfegyverzett­ néhány­ őr­ segítségével­ együtt­ őrizhető,­ tartható legyen.­Mindkét­eljárás­fontos­eszköze­az­emberi­akarat­megtörése,­a­megszégyenítés,­a legalacsonyabb­szintre­szorított­ellátás,­táplálás­mellett.­Ha­az­egyén­minden­energiája­az egyik­legalapvetőbb­emberi,­állati­ösztön,­az­önfenntartás­érdekében­fogy­el,­másra­már nem­marad­erő!­az­önfenntartás­ösztöne­az­is,­ami­bennünk­a­katonaság,­a­hadifogság egyes­állomásain,­minden­helyzetben­az­ellátás,­a­koszt­értékelésében,­összehasonlítá-sában,­mérlegelésében­mutatkozik.

De­folytatom­ott,­hogy­elindultunk­besétálni­a­hadifogságba:

a­város­szélén­pillantjuk­meg­az­ellenséget,­az­első­amerikai­katonát.­[„angolokkal végül­nem­is­találkoztunk…”]­nem­látszanak­ellenségnek,­csak­bámulnak­minket,­mi­is megbámuljuk­őket,­erős,­vízhatlan,­inkább­vadászkabátnak­tűnő­esőkabátjaikat,­a­lyuk- kal­teli­széles­vászonövet­derekukon,­erre­akasztják­a­pisztolytáskát,­némelyik­kettőt-hár- mat­is­visel,­sőt­a­csizmaszárban­is­egyet.­Meg­tőröket,­késeket­is­lógatnak­övükre,­lábu-kon­magas­szárú,­fűzős,­vastag­gumitalpú­cipő.

a­várt­szigorú­fegyveres­őrség­helyett­csak­bámulnak,­fényképeznek­minket,­úgy­lát- szik,­nem­nagyon­félnek­tőlünk.­a­város­főterén­azután­rendbe­állítanak,­először­a­tiszte-ket­állítják­külön.­Boldogan­válnak­el­tőlünk­a­megkülönböztetett­ellátás­reményében!

Most­jut­eszembe:­tegnap­befejeztük­a­tanfolyamot,­és­előléptettek­karpaszományos­sza-kaszvezetőnek­(ennél­magasabb­katonai­rangra­életemben­sem­jutottam!)­[„Tisztjeink bejelentették,­ hogy­ most­ pedig­ angol­ vagy­ amerikai­ hadifogságba­ kerülünk.

Fó ru M Tá rsa da lom tud om án yi­s ze m le,­ XX i.­é vfo lya m ­­2 01 9/ 2,­s om orja

Felsorakoztatták­az­egységünket,­lehettünk­öt-hatszázan­talán?­és­egyszerre­csak­meg-jelent­egy­ilyen­néger­sofőrrel­vezetett­teherautó,­kiszállt­belőle­egy­katonatiszt­és­azt mondta,­ németül­ kommunikált­ a­ tisztjeinkkel,­ mostantól­ kezdve­ amerikai­ hadifoglyok lesztek,­egyenként­ide­előrevonultok­és­mindenféle­fegyvert­ide­ledobtok­egy­csomóba, ha­valakinél­fegyvert­találunk,­akkor­az­itt­rögtön­meghal,­ennyi­volt­az­egész.­Mi­kivonul-tunk,­dobáltuk­le­a­puskákat,­géppisztolyokat,­a­tisztek­a­pisztolyaikat,­kardjaikat­és­ennyi volt.”]

Csepereg­az­eső,­egy­volt­porcelángyárba­terelnek,­itt­az­egyik­teremben­fedél­van­a fejünk­felett.­jön­a­hír,­semmit­sem­lehet­magunkkal­vinni,­csak­egyetlen­csomagot,­pok- róc,­dohány­élelmiszer.­Tisztjeinket­ez­a­hír­igen­szomorúan­érinti:­bőröndjeiktől,­értékeik-től­itt­meg­kell­válniuk!­El­is­viszik­őket­hamarosan.

Mi­pedig­kényelmesen­berendezkedünk­és­nekifogunk­az­első­fogságban­töltött­éjsza- kának.­szerencsére­eddig­már­hozzászoktunk­a­kemény­derékaljhoz,­de­még­így­is­kifá-raszt­az­alvás­a­puszta­deszkán.­reggel­megmaradt­tartalékjainkból­reggelizünk,­egyelőre semmi­nyoma­annak,­hogy­gondoskodnának­rólunk.­azután­sorakozó,­teherautókon­visz- nek­valahová.­az­első­kellemetlen­meglepetés,­felszálláskor­kicsiny­maradék­csomagjain-kat­ is­ elveszik,­ és­ csak­ tuszkolnak­ fel­ a­ teherautóra.­ amikor­ azután­ már­ állva­ is­ alig férünk,­vagy­ötvenen­vagyunk­egy­teherautón,­kezdik­ám­dobálni­felfelé­a­csomagokat.

Persze­nagy­a­zűrzavar,­válogatunk,­alig­találja­ki-ki­a­magáét.

az­is­szerencse,­hogy­nincsen­sem­órám,­sem­gyűrűm,­ez­nagy­cikk­az­amerikaiaknál, nem­kobozzák­el,­hanem­„megveszik”,­adnak­érte­5-6­cigarettát!­azután­elindulunk.­őrült tempójú­rohanás­kezdődik,­a­fordulókban­egymásra­dőlünk,­majdnem­kiesünk,­közben rákezd­az­eső­is,­a­szél­jéghideg,­sátorlapot­húzunk­a­fejünkre,­hogy­valahogyan­ki­lehes-sen­bírni.­[„a­teherautót­legtöbbször­néger­sofőr­vezette,­hát­néha­odadobott­nekünk­egy csomag­cigarettát,­de­azon­kívül­sok­beszélgetnivalónk­nem­volt.­Kiválóan­vezettek,­jól­és gyorsan.­a­teherautó­rakterébe­annyi­foglyot­pakoltak­fel,­hogy­csak­állva­fértünk­el.­ott azután­egy­kanyarban­bizony­dőltünk­egymásra,­egymás­hegyén-hátán,­mentek,­mint­az őrültek.”]

Vagy­háromórás­rohanás­után­egy­rommá­bombázott­város,­Bayreuth,­a­város­szélén fogolytábor,­ide­tartunk.­[„Úgy­nézett­ki,­hogy­a­puszta­területen,­a­földön,­négy­sarkon­le volt­állítva­négy­katona­géppuskával,­és­ezzel­voltunk­mi­körbezárva,­ennyi­volt­a­tábor.

ottan­ha­néhány­száz­fogoly­ha­lehetett.”]­Fedél­persze­nincs,­három­szál­dróttal­körbe-kerített­ karám,­ tiszthelyettesek,­ legénység­ keveredik.­ Vajon­ itt­ meddig­ maradunk?­ az állandó­esőben,­sárban­csak­toporgunk,­arra­nem­is­merünk­gondolni,­hogy­itt­ér­az­éjsza-ka­is.­Pedig­ez­történik,­hát­sorsot­vetünk,­kinek­a­sátorlapját­terítsük­le­a­sárba,­arra­a csomagokat­tesszük­ülőhelynek,­egymásnak­vetett­háttal­elhelyezkedünk.­Hát­az­éjszaka végtelen­hosszú,­alvás­nélkül,­dideregve­érjük­meg­a­reggelt,­éhesen,­szomjasan.­azután délelőtt­sorakozó,­az­amik­a­sorokat­tolmács­híján­görbe­botjaikkal­rendezik,­kezdődik egynapi­koplalás­után­az­első­ellátás.

Mindenki­kap­egy­hosszúkás­papírdobozt,­van­közte­reggeli,­ebéd,­vacsora.­Vastag, viaszos­papírban­vízhatlan­csomagolás,­benne­konzerv,­sajt,­ham­and­eggs,­feketekávé, limonádé,­kockacukor,­persze­por­formájában,­meg­gyümölcskenyér,­csokoládé,­cukor, cigaretta,­gyufa,­papírszalvéta.­Ez­rögtön­jobb­kedvre­derít­bennünket,­különösen­a­szen-záció,­az­amerikai­cigaretta.

naponta­két­ilyen­csomagot­kapunk,­tart­még­a­magunkkal­hozott­konzerv­is,­így­leg- alább­nem­éhezünk,­csak­a­hideg­és­az­eső­ne­lenne.­ráadásul­ellopták­az­egyik­sorako-zónál­a­sátorlapomat,­most­valakivel­osztoznom­kell­majd.­[„Ezt­a­viaszos­tartalmú­papírt lehetett­felhasználni­arra,­hogy­meggyújtsuk­és­azzal­főzzük­meg­a­teát,­ami­ugyancsak benne­volt­ebben­a­csomagban,­cukorral­együtt.­Ez­volt­az­első­találkozás­az­amerikai katonai­ellátással.”]

iV.­25. Három­napja­vagyunk­itt,­a­sárban­toporogva,­egyre­várjuk­a­teherautókat,­míg végre­ma­reggel­megérkeztek.­Most,­ha­lehet,­még­szorosabban­vagyunk,­közben­kide-rült,­tűz­a­nap,­éhesek­is­vagyunk,­de­már­fel­sem­vesszük.­Bezzeg­otthon­nem­tudtam volna­elviselni,­itt­meg­mindenhez­hozzá­lehet­szokni,­sok­mindent­el­kell­viselni.­azután még­őrületesebb­rohanás­következik,­újból­látjuk­a­rommá­bombázott­várost,­majd­irány az­ autobahn.­ itt­ viszonylag­ jobban­ el­ lehet­ viselni­ az­ utazást­ (mellesleg­ most­ százan vagyunk­ egy­ teherautóra­ zsúfolva).­ a­ mellékutakon­ szinte­ kibírhatatlan­ a­ rázkódás,­ a meleg,­ketten­elájulnak,­nem­tudunk­velük­semmit­sem­tenni.­Egy­jó­óra­múlva­egy­kisebb gyárváros,­Kulmbach,­a­szélén­itt­is­tábor.­Ez­a­tábor­már­rendezettebbnek­tűnik.­érkezés után­motozás,­vacsora:­egy­fél­német­marhahúskonzerv,­mondják,­egy­német­konzerv-gyárat­találtak,­most­innen­etetik­a­hadifoglyokat.

azt­hiszem,­fogságom­legnehezebb­szakasza­veszi­itt­kezdetét­(mert­még­nem­tudom, mi­van­hátra!).­Eddig­az­események­oly­gyorsan­peregtek,­hogy­a­kellemetlenségeket­szin- te­észre­sem­vettem,­itt­kezdődtek­a­megpróbáltatások.­Még­az­első­éjjel­beborult,­elkez- dett­esni,­alig­aludtunk,­felébredtünk,­az­eddigi­módszer­szerint­összerakott­csomagjain-kon­ülve­virrasztottunk.­Másnap­ugyan­kisütött­a­nap,­éppen­hogy­megszáradtunk,­újból rákezdett­az­eső,­és­mindig-mindig­csak­ugyanaz­a­faggyús­marhahúskonzerv,­semmi más.­Később­valamit­javítottunk­a­körülményeinken­azzal,­hogy­egy­darab­deszkát­sátor-karónak­felállítottunk,­erre­húztuk­fel­hármunk­összegombolt­kerek­sátorlapját.­Ezekből­a terepszínű,­háromszög­alakú­katonai­sátorlapokból­ugyanis­a­szélein­kettőt­vagy­hármat össze­lehet­gombolni,­ekkor­egy­kerek­sátor­építhető­belőle.­Persze­dideregtünk,­csak­reg-gel­láttuk,­miért:­a­sátor­kívül­csupa­dér!­De­ez­még­mindig­jobb­annál,­mint­akinek­még köpenye­sem­volt!

az­idő­sem­akar­múlni,­a­percek­szinte­ólomlábakon­mennek,­nincs­semmi­tevékeny-ség,­és­elfog­a­honvágy­mindenkit,­egyre­csak­mesélgetjük­a­hazai­emlékeket,­s­közben a­szívünk­majd­megszakad…

itt­kezdek­rászokni­a­Biblia­olvasására­is.­Különösen­ilyen­elviselhetetlenül­nehéz­pil-lanatokban­olyan­jólesik,­néha­olyan­találó­és­olyan­vigasztaló,­ha­elcsüggedek,­erőt­ad, bízni­kezdek­a­jövőben.

azután­a­hazai­fényképeket­nézegetem­órák­hosszat­elszoruló­szívvel,­vajon­mikor­lát-lak­újra­benneteket,­édesanyám,­édesapám,­kisöcsikém?

Megkíséreljük­elhessegetni­az­ilyen­szomorú­hangulatot,­annyira­letör­és­átragad­vala-mennyiünkre,­nincs­kedvünk­semmihez.­a­marhakonzerv­is­változatlan,­néha­nyersen esszük,­néha­megsütjük,­ha­találunk­valami­éghető­hulladékot,­néha­levest­készítünk belőle.­Így­telnek­a­napok,­eléggé­összeszoktunk­most­hatan,­akik­a­tízes­szobából­együtt maradtunk:­Csetneki,­Markói,­Hopp­Feri,­serester­Bandi­meg­a­Bagó­imre.­[„Ez­volt­a­mi kis­csapatunk.­alapvetően­losonciak,­losonc­környékiek,­a­Markói­Béci­pedig­balassa-gyarmati­volt.”]

Egyre­ jönnek­ a­ hírek­ is:­ nemsokára­ visznek­ tovább,­ nyugat­ felé,­ talán­ Francia­-országba,­a­tiszteket­már­el­is­vitték.­[„Tehát­a­hadnagyi­rangtól­felfelé,­azok­teljesen külön­voltak­választva.”]­Két­nap­múlva­befutott­egy­autótranszport,­éppen­az­utolsóra­mi is­felfértünk.­Megint­hideg­a­szél,­az­eső,­a­sátorlapokba­burkolódzva­hátat­fordítunk­a menetszélnek.­Ha­lassabban­megyünk,­a­lakosság­cigarettát,­kenyeret­dobál­fel,­a­szí-vünk­szakad,­ha­az­egyik-másik­kerek­házikenyér­célt­téveszt­és­nagyot­loccsan­az­útszéli sárban.­ Besötétedik,­ de­ mi­ még­ mindig­ megyünk,­ egyre­ fáradtabban,­ álmosabban.

azután­egy­másik­rommá­bombázott­város:­Würzburg.­Egész­éjszaka­itt­állunk­a­teherau-tókban,­már­nem­bírom­a­fáradságot,­lerogyok,­elalszom.­arra­ébredek,­hogy­az­egyik lábamat­nem­érzem,­és­majdnem­megfagyok.­lassan­virrad,­kiszállítanak,­egy­ligetben egy­átmeneti­tábor,­délelőtt­visznek­is­tovább.­[„láttuk­a­pusztulást,­mert­Würzburgot bombázták­az­amerikaiak­a­legvadabbul­és­megsemmisítő­módon,­a­teljes­város­szét- bombázva.­ott­egy­éjszakát­töltöttünk­szabad­ég­alatt,­esőben,­sárban,­hát­azok­kegyet-len­körülmények­voltak.­a­vasúti­pályaudvarral­volt­szemben­egy­ilyen­liget,­mert­hát­az kerítéssel­volt­körülzárva,­persze­a­virágait,­kertészeti­alkotásait­letiportuk.­El­lehet­kép-zelni,­hogy­ott­ezer­körüli­ember,­körben­az­őrszemek.­a­parknak­a­négy­sarkán­amerikai katonai­őrszemek­voltak,­akik­azokat,­akik­megpróbáltak­menekülni,­kérdés­és­megfon-tolás­nélkül­lelőtték,­vagy­legalábbis­lövésekkel­fenyegettek­a­visszatérésre.”]­Közben­a nap­is­kisüt,­melengetjük­dermedt­tagjainkat,­próbáljuk­szárítgatni­ruháinkat.­itt­harmin-casával­állítanak­sorba,­vonatra­szállunk:­nyitott­vagonok,­mindegyikben­90­ember!­és még­annak­idején­fel­voltunk­háborodva,­amikor­50-et­zsúfoltak­egybe­a­katonaságnál!­a mozdony­utáni­első­kocsi­a­miénk,­a­mozdonyból­hull­a­szikra,­a­korom,­éjszaka­pedig nincs­annyi­hely­sem,­hogy­le­tudjunk­ülni.­Egy-egy­negyedórára­elszunnyadok,­azután­fel-ébredek,­és­ez­így­megy­virradatig.­Most­szerencsénk­van,­nem­esik­és­nincsen­is­nagyon hideg.­Figyeljük­a­tájat,­a­városokat,­gyümölcsösök,­szőlő,­itt­vagyunk­a­rajnai­borvidéken.

azután­ úgy­ 10­ óra­ felé­ megérkezünk­ Bad­ Kreuznachba.­ Megint­ órás­ várakozás, azután­kiszállás,­sorakozó,­indulunk.­a­város­itt­is­teljesen­romban,­pedig­itt­már­régeb-ben­véget­ért­a­háború.­[„Több­Bad­Kreuznach-i­visszaemlékezőm­is­volt­–­K.z.”]

a­szomjúság­is­egyre­jobban­kínoz,­a­lábaimat­alig­vonszolom,­a­kenyérzsákom­üres, a­vállam­mégis­majd­leszakad­a­súlytól.­Ez­a­két­hét­hadifogság­nagyon­legyengített,­mi lesz­itt­később?­a­város­szélén­egy­öregúr­biztat,­már­csak­tíz­perc.­Persze­nem­a­mi­ván- szorgásunkkal,­nekünk­még­jó­félóra,­amikor­a­város­szélén­új­lakhelyünket,­egy­hatal-mas­hadifogolytábort­megpillantjuk.­az­egyik­fele­még­épül,­a­másik­végét­látni­sem­lehet, mindenütt­csak­drót,­tüskésdrót,­kerítés,­őrtornyok­véget­nem­érő­sora.­nem­valami­biz-tató,­amikor­belépünk,­arra­gondolok,­vajon­mikor­jövünk­ki­innen.­azután­motozás,­itt elveszik­a­logarlécemet,­vajon­kinek­ártanék­vele?­azután­még­kétórás­vánszorgás,­végre elérjük­a­mi­karámunkat,­összerogyunk­már­a­fáradtságtól,­ledobjuk­a­kabátot,­a­ruhát, lefekszünk­ a­ földre­ és­ alszunk­ a­ napon.­ a­ szomjúság­ már­ elviselhetetlen,­ enni­ sem adnak,­így­megeszem­az­utolsó­konzervemet.­Estére­azután­van­víz,­van­élelem,­meg­ígé-ret:­holnap­talán­átvisznek­a­többi­magyarhoz­egy­magyar­táborba!

itt­már­valamivel­rendezettebbek­a­viszonyok,­tízes­csoportokba­osztva­fekszünk­le.

reggel­újabb­sorakozó,­megint­motozás,­most­a­borotvámat­és­a­bicskámat­veszik­el.

azután­megyünk­tovább­a­magyar­táborba.­[„Bad­Kreuznachban­sok­tízezer,­tán­még száz­ezer­ fogoly­ is­ volt­ összegyűjtve,­ és­ ottan­ a­ magyarok­ néhány­ százan,­ talán­ ezren

körülbelül,­egy­csapatban,­egy­részben­voltak.­Talán­olyan­egy­kilométerszer­egy­kilomé-Fó ru M Tá rs ad al om tu do m án yi­ sz em le ,­X Xi .­é vf ol ya m ­­2 01 9/ 2, ­s om or ja

teres­területek­voltak­drótkerítéssel­körülkerítve,­egymástól­elválasztva,­ezeken­a­terüle-teken­már­nem­volt­az­a­zsúfoltság,­mint­a­korábbi­elhelyezkedéseink­esetében.­az­egyes karámok­nem­voltak­úgy­elválasztva,­mint­a­fogolytábornak­a­külső­kerítése,­amit­őriztek a­fegyveres­őrök.­Ha­volt­is­drót­vagy­szögesdrót,­kapuja­is­volt,­és­ott­át­lehetett­menni, tehát­ezek­nem­voltak­annyira­elkülönítve.­Tehát­ha­odébb­sétáltunk­a­másik­sorba,­ott­a németekkel­találkozhattunk.­nemzetiségekként­voltunk­elosztva,­leginkább,­így­volt­ez­a németeknél­is,­országrészenként,­külön­voltak­a­bajorok,­külön­voltak­a­szászok­és­mi, magyarok­is­egy­külön­karámot­kaptunk.­Ezek­az­egyes­karámok­önkiszolgálással­rendel- keztek,­mert­mindegyiknek­volt­saját­konyhája,­kapták­a­beszállított­élelmiszer-nyersanya- got­–­a­hadifoglyok­közül­kiválasztották,­akik­a­szakácstudományhoz­értenek,­adminiszt- rációt­is­a­hadifoglyok­közül­választott­személyek­végeztek,­de­persze­ugyanúgy­körülzár-tan­éltek­ők­is,­mint­mi­valamennyien.”]­itt­vannak­már­a­tisztjeink­is­vagy­három­napja, azt­mondják,­itt­elég­jó­az­ellátás.­gyönyörű,­szikrázó­napsütés,­levetkőzünk­és­alszunk­a napon.

Este­hiába­várjuk­a­vacsorát,­csak­a­tisztek­kapnak,­a­nekünk­járó­dobozokat­is­ők osztják­el­egymás­közt.­na,­ez­megint­jellemző!­étel­még­másnap­sincsen.­éhsé­günkben már­fáj­a­gyomrunk,­zöld­búzaszárat­és­lóherét­találunk­a­tábor­területén,­azt­szedjük, abból­főzünk­levest,­keserű,­ízetlen,­de­faljuk.­Este­felbontjuk­az­utolsó­közös­konzervet, marhahúst­reméltünk,­de­tiszta­disznózsír!

nem­baj,­ebben­van­a­legtöbb­kalória,­elosztjuk,­és­pillanatok­alatt­kikanalazzuk.­és –­csodák­csodája­–­a­kiéhezett­szervezet­minden­táplálékot­feldolgoz,­amitől­otthon­meg-betegedtünk­volna,­itt­semmi­bajunk­nem­lett­tőle.

azután­megérkezik­az­első­amerikai­ellátás:­egy­kanál­cukor,­tejpor,­kávé,­tojáspor, krumpli,­ sárgarépa,­ spenót.­ Tüzelőnk­ nincs,­ éhségünkben­ mindent­ nyersen­ eszünk.

Először­nagy­szenzáció­még­így­is,­de­később,­különösen­pár­hét­múlva­nagyon­meg­lehet unni.­és­bizony­ezt­a­sok­konzervet,­porokat­nem­a­magyar­gyomornak­találták­ki,­jönnek a­mindenféle­gyomorrontások,­a­hadifogoly­orvosok­alig­győzik­a­kezelést.­Hízni­persze ilyen­koszt­mellett­nem­lehet,­a­párhetes­gyomorhurut­után­pedig­csontvázzá­soványodva szédelgünk,­ha­éppen­talpra­tudunk­állni.­az­egyoldalú­koszt­másik­új­kísérője,­betegsége a­vitaminhiány,­amint­elterjed­a­híre,­sorban­állunk­a­gyengélkedő­előtt,­kérjük­és­marék-számra­kapjuk­a­tablettákat.

a­puszta­földön­alszunk,­ezt­is­meg­lehet­szokni,­már­el­is­felejtettük,­hogy­egy­egész éjszakát­is­át­lehet­aludni,­most­így­lesoványodva­ötpercenként­riadunk­fel,­próbálunk másként­elhelyezkedni,­a­többi­hálótárs­zúgolódásától­kísérve.

Táborunk­a­14-es­számot­viseli­ebben­az­óriási,­vagy­15­km­hosszú­fogolyvárosban.

Délre­tőlünk­kis­falu,­templomtornyán­ágyú­ütötte­sebhely­ürege,­a­szemünk­előtt­napon-ta­ emlékeztet­ a­ háború­ friss­ emlékére,­ ahol­ még­ az­ Úr­ hajlékát­ sem­ kímélték.

Harangszava­reggel,­este,­mint­fájó­kiáltás,­ez­is­az­otthonra­emlékeztet.­a­faluból­csak néhány­ház­teteje­piroslik,­a­többit­elrejtik­a­fák,­bokrok.­gyümölcsfák­mindenütt,­már piroslik­ rajtuk­ a­ cseresznye,­ az­ ágak­ majd­ leroskadnak.­ sokszor­ alig­ bírok­ uralkodni magamon,­ki­kellene­rohanni,­ki,­a­szabadba,­enni,­enni,­jóllakni,­azután­–­akár­gyalog­is –­indulni­hazafelé!

Mert­ hiába­ hangzik­ szépen­ így­ leírva­ az­ amerikai­ koszt,­ a­ konzerv,­ hús,­ mazsola, aszalt­szilva,­tejpor,­cukor,­hónapokig­ezen­élni­nem­megy.­ilyen­az­amerikai­kenyér­is, szemre­gyönyörű,­hófehér,­hatalmas­cipók,­ropogós-barnára­sütve,­mint­valami­hatalmas

zsemle­vagy­kifli,­de­könnyű,­csupa­levegő,­otthon­biztosan­ízlene,­de­itt­kiéhezve­szinte semmi­egy­kenyeret­megenni.­a­német­komiszkenyérből­egy­szelettel­jobban­jól­lehet lakni.­Hát­még­az­otthoni­rozscipó!

no,­de­folytatom­a­leírást:­itt­a­kerítés­mellett­megy­el­az­országút,­rajta­rengeteg­ame-rikai­autó,­köztük­csak­ritkán­egy-egy­paraszt.­Vasárnaponként­feketébe­öltözött­falusi bácsikat,­néniket­látunk,­fehér­ruhás­kislányokat,­ünneplőbe­öltöztetett,­kimosdatott­falu- si­gyerekeket,­amint­mennek­a­szomszédos­falu­templomába.­Délután­kerékpáros­kirán-dulók,­virágos­ruhák,­fehér­ingek,­short,­szandál,­istenem,­hát­így­is­lehet?­Mintha­nem­is lett­volna­itt­háború!

nyugati­irányban­dombok,­és­amerre­a­szem­ellát,­szőlő­és­szőlő,­itt­vagyunk­40­km- re­a­rajnától,­a­messze­földön­híres­rajnai­borok­hazájában.­Mennyivel­szívesebben­néz-ném­Fonyódról­a­Badacsony­szőlőit!­északra­a­legszomorúbb­a­kilátás:­erre­csatlakozik táborunk­a­többiekhez,­karámok­végtelen­sora,­letaposott­föld­a­hadifoglyok­lába­alatt, sátrak­félig­a­földbe­ásva­és­lassan­sétáló,­lustán­mozgó­hadifoglyok,­ameddig­a­szem ellát.

itt,­ a­ táborban­ egyik­ nap­ olyan,­ mint­ a­ másik,­ nem­ is­ lehet­ megkülönböztetni,­ az ember­teljesen­elveszíti­az­időérzékét.­reggel­10-11­körül­kelünk­fel,­ilyenkor­már­zsibong a­ tábor,­ a­ munkára­ kirendelt­ közmunkások­ már­ elvonultak,­ a­ kenyérhozó­ teherautók most­érkeznek,­ez­az­első­látnivaló.­Ennél­korábban­csak­akkor­kelünk,­ha­valaki­beteg közülünk,­ami­sajnos­egyre­gyakrabban­fordul­elő.­Mint­írtam,­gyakori­a­hasmenés,­a­gyo-morrontás,­a­vitaminhiány,­a­fogfájás.­Ezek­itt­a­divatos­betegségek,­aki­ilyenben­szenved, fél­ 9-kor­ indul­ a­ gyengélkedőre,­ ahol­ ugyancsak­ a­ hadifogoly­ orvosok­ kezelésére­ van bízva.­[„orvosok­voltak,­de­hát­azok­nagyon­primitíven­voltak,­sátorban­csak,­felszerelé-sük­nem­volt,­legföljebb­ha­csak­fogat­tudtak­húzni.­aki­a­hadifoglyok­közül­orvosi­vagy egészségügyi­pályán­volt,­azt­oda­tették­a­gyengélkedőre.”]­[„én­rááadásul­úgy­emlék-szem,­hogy­egyszer­a­fogászatra­is­bementem,­mert­fájt­a­fogam,­lehet,­hogy­ki­is­húzták egy­fogamat,­de­ott­az­olyan­volt,­mint­egy­rendes­orvosi­rendelő.­De­arról,­hogy­ott­valaki meghalt­volna,­nem­tudok.”]

szóval­rendszerint­10-11­felé­kelünk,­és­az­első­kérdés,­milyen­lesz­aznap­a­vételezés.